Om Digitala skollyftet

Välkommen till Digitalaskollyftet.se

– och oss, Annika och Hans.

Vi är ett par som bägge arbetat som lärare i en herrans massa år. Annika har jobbat i mer än 15 år i förskolan medan Hans jobbar som högstadielärare inom matematik. Vi har bägge genom våra verksamma yrkesår mött både fantastiska stunder och svårare perioder. Hans märker tydligt av energin hos elever som kliver in i klassrummet. Många barn och ungdomar har svårt för matte, men inte för att de är korkade. Det handlar nästan alltid om att eleverna är omotiverade. Matte har fått dåligt rykte. Det har såklart gett en rad svårigheter och utmaningar, men med kreativt lärande och genom att låta eleverna kombinera traditionella matteböcker med digitala studier, märks tydligt ett ökat intresse.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vår erfarenhet av digitalisering i skolan

Vi skapade den här sidan för att informera om hur skolan ser ut idag och vad man skulle kunna åstadkomma genom digitalisering. Det är inte något som sker över en natt. Men digitalisering av skolan är något man pratar om på alla plan. Vi har ju själva en hel del erfarenhet av både skolplanen och elever och har varit tvungna att själva ta fram nya sätt att lära ut för att engagera barnen. Genom att dela med oss av vår egen erfarenhet kanske vi kan hjälpa andra.

 

Dessutom har vi bägge ett stort intresse för just digitaliseringen. Vi märkte nämligen tydligt själva hur mycket enklare det blivit att vara lärare när man helt plötsligt kan använda diverse program för att ta itu med såväl läxläsning som den administrativa biten av att vara lärare. Vi hoppas att även du ska kunna hitta ny motivation och inspiration hos oss. Du är självklart välkommen att ställa frågor eller ge förslag på saker du tycker vi ska ta upp. Vår idé är att samla intressant läsning om ämnen som rör digitaliseringen av skolan, både allt som är svårt och problematiskt med det och givetvis alla positiva aspekter som kan komma ur det.

Varmt välkomna tillbaka till skolbänken!